سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد یا همان یونسکو ‌ماه گذشته از آثار فرهنگی و طبیعی جدیدی رونمایی کرد که در فهرست میراث جهانی ثبت شده است.

هگمتانه

به گزارش همشهری آنلاین، املاک موجود در این فهرست دارای ارزش جهانی برجسته‌ای هستند و از بالاترین سطح حفاظت از میراث در جهان بهره می‌برند. در حال حاضر ۱۲۲۳ مکان میراث جهانی در سراسر جهان وجود دارد که البته ۲۴ مکان جدید در این لیست معرفی شده است. جالب است بدانید که تپه‌های هگمتانه در همدان نیز در این لیست جا گرفته و به‌عنوان اثر فرهنگی و طبیعی معرفی شده است. در ادامه می‌توانید با تعدادی از این آثار تاریخی بیشتر آشنا شوید.

محور مرکزی پکن، چین

آثار فرهنگی و طبیعی جدید در فهرست یونسکو

محور مرکزی Beijing Central Axis مجموعه‌ای است که از مرکز پکن عبور می‌کند و نخستین بار در سال۱۲۷۱ تأسیس شد. این بخش شامل کاخ‌ها و باغ‌های امپراتوری سابق، سازه‌های به‌اصطلاح «فداشونده» و ساختمان‌های تشریفاتی و عمومی است. به‌گفته یونسکو این محور، چیدمان، الگوی شهری، جاده‌ها و طراحی‌های ویژه‌ای را در بافت باستانی چین به نمایش گذاشته است که به‌عنوان کتاب صنایع‌دستی متنوع شناخته می‌شود.

بنای یادبود تارگو جیو، رومانی

آثار فرهنگی و طبیعی جدید در فهرست یونسکو

بنای یادبود تارگو جیو Târgu Jiu در سال‌های ۱۹۳۷ تا ۱۹۳۸ توسط کنستانتین برانکوشی، پیشگام نوآور مدرنیسم، برای قدردانی کشته‌شدگان جنگ جهانی اول طراحی شد و به‌گفته یونسکو تلفیق قابل‌توجه مجسمه‌های انتزاعی، معماری منظر، مهندسی و برنامه‌ریزی شهری بسیار فراتر از دوره زمان جنگ است تا دیدگاهی بدیع از وضعیت انسانی ارائه دهد.

حقوق بشر، آزادی و آشتی: سایت‌های میراث نلسون ماندلا، آفریقای جنوبی

آثار فرهنگی و طبیعی جدید در فهرست یونسکو

میراث ماندلا شامل ۱۴مکان در سراسر آفریقای جنوبی می‌شود که نشان‌دهنده میراث مبارزه این کشور برای حقوق بشر، آزادی و آشتی است. به‌گفته یونسکو این مکان‌ها منعکس‌کننده رویدادهای کلیدی مرتبط با مبارزه طولانی علیه دولت آپارتاید هستند. تأثیر ماندلا در ترویج درک و بخشش و سیستم‌های اعتقادی مبتنی بر فلسفه‌های غیرنژادگرایی، پان آفریقایی و اوبونتو، مفهومی است که دلالت بر انسانیت دارد و تنها در یک فرد تعبیه نشده است.

مویدام‌ها Moidams، گوردخمه‌های سلسله آهوم Ahom، هند

آثار فرهنگی و طبیعی جدید در فهرست یونسکو

گورستان سلطنتی تای‌آهوم که در دامنه‌های رشته‌کوه پاتکای در شرق آسام قرار دارد، حاوی تپه‌هایی است که جغرافیای مقدسی را تشکیل می‌دهند. به‌گفته یونسکو درحالی‌که مویدام‌ها در سایر مناطق دره برهماپوترا نیز یافت می‌شود، گوردخمه‌های این بخش استثنایی به شمار می‌روند.

دادگاه سلطنتی تیبله، بورکینافاسو

آثار فرهنگی و طبیعی جدید در فهرست یونسکو

به‌گفته یونسکو دادگاه سلطنتی تیبله Tiébélé یک مجموعه معماری خاکی است که از قرن شانزدهم بنا شده و گواهی بر سازمان اجتماعی و ارزش‌های فرهنگی مردم کاسنا دارد. دیوان سلطنتی شامل مجموعه‌ای از ساختمان‌ها است که با دیوارها و گذرگاه‌هایی از هم تفکیک شده‌اند که به مکان‌های تشریفاتی و تجمعاتی در خارج از محوطه منتهی می‌شوند. کلبه‌ها توسط مردان دربار سلطنتی ساخته و توسط زنان با تزیینات نمادین تزیین شده‌اند که به‌اصطلاح تنها نگهبانان این دانش هستند و تضمین می‌کنند که این سنت زنده بماند.

مجموعه رزیدنس شورین، آلمان

آثار فرهنگی و طبیعی جدید در فهرست یونسکو

مجموعه رزیدنس شورین Schwerin Residence Ensemble متعلق به قرن نوزدهم و شامل کاخ اقامتگاه گراند دوک و خانه‌های عمارت، ساختمان‌های فرهنگی و مقدس و دریاچه زینتی فافنتیک Pfaffenteich است و یونسکو آن را به‌عنوان یک مجموعه معماری استثنایی که از نئو رنسانس گرفته تا نئوباروک و نئوکلاسیک، روح تاریخ‌گرایانه آن زمان را با تأثیراتی از رنسانس ایتالیا منعکس می‌کند، مورد ستایش قرار داده است.

کد خبر 872129

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha